Oma Elisa Oma Saunalahti Asiakastuki

Mobiililaajakaistayhteyden käyttäminen

Jos käytät yhteyttä tietokoneeseen kytkettävän nettitikun kautta, tarvitset yhdistämistä varten yhteysohjelmiston. Mikäli käytössäsi on mobiilireititin, erillistä yhteysohjelmistoa ei tarvita.

Jos käytössäsi on tietokoneeseen kytkettävä nettitikku, asenna yhteysohjelmisto ensin ohjeen 3G- ja 4G-nettitikun käyttöönotto ja yhteysohjelman asennus avulla. Yhteysohjelmistosi voi olla nettitikusta riippuen joko nimellä Mobiililaajakaista tai Mobile Partner.

Jos käytössäsi on mobiilireititin, erillistä yhteysohjelmistoa ei tarvita. Riittää kun SIM-kortti on asetettu reitittimeen ja käytettävä laite (puhelin, tablet-laite tai tietokone) yhdistetään mobiilireitittimen langattomaan verkkoon. Näet langattoman verkon nimen ja salasanan laitteen pohjassa olevasta tarrasta.

Mobiililaajakaista-yhteysohjelmiston käyttäminen (versio 3.0)

Yhdistäminen Mobiililaajakaista-yhteysohjelmistolla

Kun Mobiililaajakaista-yhteysohjelma on alla näkyvässä tilassa, saat yhteyden muodostettua painamalla Yhdistä-painiketta. Kun yhteys on muodostunut, muuttuu Yhdistä-tekstin tilalle Katkaise yhteys (kuten kuvassa).
 
 

Kuvassa Saunalahden profiililla oleva Mobiililaajakaista-yhteysohjelmisto.Mikäli käytät nettitikussa Elisan SIM-korttia, on yhteysohjelmisto väriltään sininen.

Yhteysasetusten tarkistaminen

Mobiililaajakaista-yhteysohjelmistoon määritetty APN tarkistetaan seuravasti:

  1. Avaa ohjelman ylälaidassa oleva Asetukset -valikko.
  2. Valitse avautuvasta valikosta Lisäasetukset.
  3. Avaa avautuvasta ikkunasta Yhteydet.
  4. Valitse yhteytesi avautuneen ikkunan vasemmasta laidasta ja paina Ominaisuudet.
  5. Avautuvasta näkymästä paina uudelleen Ominaisuudet.
  6. 3G-välilehdellä Käyttöpisteen nimi kohdassa tulee lukea internet.saunalahti (Saunalahden 3G -liittymillä), tai internet (Elisan ja Saunalahden Prepaid -liittymillä).

HUOM! Kuvassa yhteysasetukset Saunalahden 3G -liittymän mukaan.

2G/3G-verkon lukitseminen

Mobiililaajakaista-yhteysohjelman käyttämä verkko voidaan pakottaa 2G- tai 3G-verkkoon seuraavasti:

  • Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Verkot.
  • Valitse avautuvasta valikosta kohta Aseta verkkotila.

Vain 2G: Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 2G-verkkoa.
Vain 3G: Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 3G-verkkoa.
3G ensisijainen: Yhteysohjelma käyttää ensisijaisesti 3G-verkkoa mikäli  vain saatavilla, mikäli ei niin ohjelma käyttää 2G-verkkoa.

PIN-kyselyn poistaminen

Mikäli haluat helpottaa ja nopeuttaa yhdistämistä, niin PIN-koodin kyselyn voi poistaa käytöstä seuraavasti:

  1. Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Asetukset.
  2. Avaa Hallitse PIN-koodia...
  3. Aseta pallukka Ei PIN-tunnusta -kohtaan.
  4. Syötä PIN-koodi Nykyinen PIN -kohtaan.
  5. Paina OK-painiketta.

Huomioi, että PIN-koodikyselyn poistaminen heikentää liittymän suojausta.

Mobiililaajakaista-yhteysohjelmiston käyttäminen (versio 4.0)

Yhdistäminen Mobiililaajakaista-yhteysohjelmistolla

Kun Mobiililaajakaista-yhteysohjelma on alla näkyvässä tilassa, saat yhteyden muodostettua painamalla Yhdistä-painiketta. Kun yhteys on muodostunut, muuttuu Yhdistä-tekstin tilalle Katkaise yhteys.

2G/3G/4G-verkon lukitseminen

Mobiililaajakaista-yhteysohjelman käyttämä verkko voidaan pakottaa 2G-, 3G- tai 4G-verkkoon seuraavasti:

Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Asetukset (rattaat) ja Verkko.
Valitse avautuvasta valikosta kohta Aseta verkon tila.

Vain 2G: Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 2G-verkkoa.
Vain 3G: Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 3G-verkkoa.
3G ensisijainen: Yhteysohjelma käyttää ensisijaisesti 3G-verkkoa mikäli  vain saatavilla, mikäli ei niin ohjelma käyttää 2G-verkkoa.
4G ensisijainen: Yhteysohjelma käyttää ensisijaisesti 4G-verkkoa (LTE) mikäli  vain saatavilla, mikäli ei niin ohjelma käyttää 3G-verkkoa (Dual Carrier / HSPA +).
Vain 4G: Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 4G-verkkoa (LTE).

PIN-kyselyn poistaminen

PIN-koodin kyselyn voi poistaa käytöstä seuraavasti:

Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Asetukset (rattaat).
Valitse PIN-koodi
Valitse Salli/Poista PIN-koodi
Syötä PIN-koodi Syötä PIN-koodi -kohtaan.
Paina OK-painiketta.

Huomioi, että PIN-koodikyselyn poistaminen heikentää liittymän suojausta.

Mobile Partner -yhteysohjelmiston käyttäminen (4G)

Yhdistäminen Mobile Partner -yhteysohjelmistolla

HUOM! Valinnat saattavat hieman vaihdella eri Mobile Partner -versioiden välillä.

Kun Mobile Partner -yhteysohjelmisto on alla näkyvässä tilassa, saat yhteyden muodostettua painamalla Connect (Yhdistä) -painiketta. Kun yhteys on muodostunut muuttuu teksti painikkeessa: Connect > Disconnect (Katkaise).



Yhteys muodostettu Saunalahden liittymällä. Elisan liittymällä Profile name -kohdassa tulee olla valittuna Elisa.

Yhteysasetusten tarkistaminen

HUOM! Valinnat saattavat hieman vaihdella eri Mobile Partner -versioiden välillä. Mobile Partner -yhteysohjelman yhteysasetukset tarkistetaan seuraavasti.

  1. Avaa ohjelman ylälaidassa oleva Tools (Työkalut)-valikko.
  2. Valitse avautuvasta valikosta Options (Asetukset).
  3. Paina avautuvan ikkunan vasemmasta laidasta kohtaa Profile Management (Prof. hallinta).
  4. Asetuksia pääsee muokkaamaan painamalla Edit (Muokkaa)-painiketta.
    Oikeat yhteysasetukset ovat seuraavat:
    - Profile Name (Profiilinimi): Saunalahti tai Elisa (Vapaasti valittava)
    - Static (staattinen) tulee olla valittuna
    - APN: Elisan liittymissä internet (Saunalahden Prepaid ja 4G-liittymissä: internet, Saunalahden 3G -liittymissä internet.saunalahti)
    - Access number (Palvelunumero): *99#
    - User name (Käytt.nimi): jätetään tyhjäksi.
    - Password (salasana): jätetään tyhjäksi.
  5. Tallenna tiedot painamalla Save (Tallenna) -painiketta.
  6. Aseta profiili vielä oletukseksi painamalla Default (Aseta olet)-painiketta.

Uuden profiilin voit luoda seuraavasti:

  1. Avaa ohjelman ylälaidassa oleva Tools (Työkalut) -valikko.
  2. Valitse avautuvasta valikosta Options (Asetukset).
  3. Paina avautuvan ikkunan vasemmasta laidasta kohtaa Profile Management (Prof. hallinta).
  4. Asetuksia pääsee muokkaamaan painamalla New (Uusi) -painiketta.
    Oikeat yhteysasetukset ovat seuraavat:
    - Profile Name: Saunalahti tai Elisa (Vapaasti valittava)
    - Static (Staattinen) tulee olla valittuna
    - APN: Elisan liittymissä internet (Saunalahden Prepaid ja 4G-liittymissä: internet, Saunalahden 3G -liittymissä internet.saunalahti)
    - User name: jätetään tyhjäksi
    - Password: jätetään tyhjäksi
  5. Tallenna tiedot painamalla Save (Tallenna) -painiketta.
  6. Aseta profiili vielä oletukseksi painamalla Default (aseta olet) -painiketta.



HUOM! Kuvan asetukset on asetettu Saunalahden 3G -liittymän mukaan.

2G/3G/4G-verkon lukitseminen

Mikäli yhteyden kanssa ilmenee ongelmia on verkon pakottamista hyvä kokeilla. Ennen verkkoon pakottamista varmista, että yhteys on katkaistu. Mobile Partner -yhteysohjelmiston käyttämä verkko voidaan pakottaa seuraavasti.

Huom.
- Valinnat ja nimet saattavat hieman vaihdella eri Mobile Partner -versioiden välillä.
- Ennen verkkoon pakottamista suosittelemme tarkistamaan Elisan kuuluvuuskartalta verkon kuuluvuuden alueeltanne.

  1. Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Tools (Työkalut).
  2. Valitse avautuvasta valikosta kohta Options (Asetukset).
  3. Valitse avautuvan ikkunan vasemmasta laidasta kohta Network (Verkko).
  4. Network Type (Verkkotyyppi) -alasvetovalikosta voidaan valita käytettävä verkko.

Auto: Yhteysohjelma käyttää vahvinta käytettävissä olevaa verkkoa.
GSM only: (Vain GSM): Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 2G-verkkoa.
GSM preferred: Yhteysohjelma käyttää ensisijaisesti 2G-verkkoa jos saatavilla. Jos 2G-verkkoa ei ole saatavilla, niin ohjelma käyttää 3G-verkkoa.
WCDMA only: (Vain WCDMA): Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 3G-verkkoa tai 4G Dual Carrier -verkkoa, jos käytössä on 4G-nettitikku ja yhteys on 4G Dual Carrier -verkon alueella.
WCDMA preferred: Yhteysohjelma käyttää ensisijaisesti 3G-verkkoa tai 4G Dual Carrier -verkkoa. Jos 3G-verkkoa ei ole saatavilla, niin ohjelma käyttää 2G-verkkoa.
LTE only: (Vain LTE): Yhteysohjelma käyttää vain LTE verkkoa.

HUOM! Voit käyttää LTE-verkkoa vain jos käytössäsi on Saunalahden 4G-liittymä ja olet LTE-peiton alueella.

Band-kohdassa tulee olla All Bands. Painamalla Apply (Käytä) -painiketta saat tallennettua muutokset.

4G Dual Carrier (DC-HSPA+) -yhteyden näkyvyys

Ennen yhdistämistä tarkista, että nettitikku on löytänyt verkon. Voit tarkistaa tämän Mobile Partner -sovelluksen vasemmasta alareunasta (katso kuva), jossa näkyy verkon nimi ja palkit. Nettitikku saattaa hakea verkkoa 1-3 min.

Dual Carrier (DC-HSPA+) -yhteys näkyy Mobile Partnerissa vain jos tukiasema johon yhteys on muodostettu tukee DC-yhteyttä ja dataa liikkuu koneella. Mikäli yhteys on muodostettu ja dataa ei liiku, näkyy yhteytenä WCDMA elisa(Roaming).

Saunalahden liittymä saattaa näkyä tilassa elisa(Roaming), vaikka yhteys on kotiverkossa, ei vierasverkossa. Kaikki laitteet/ohjelmat eivät tätä tunnista ja saattavat antaa Roaming-ilmoituksen (katso kuva).

Manuaalinen verkonvalinta

Mobile Partner -yhteysohjelmistossa voidaan operaattori valita manuaalisesti seuraavasti:

  1. Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Tools (Työkalut).
  2. Valitse avautuvasta valikosta kohta Options (Asetukset).
  3. Valitse avautuvan ikkunan vasemmasta laidasta kohta Network (Verkko).
  4. Avaa välilehti Registration Mode (Rekisteröintitila).
  5. Valitsemalla Manual search and register (Etsi ja rekisteröi autom) ja klikkaamalla Refresh (Päivitä) -painiketta hakee ohjelma saatavilla olevat verkot.
  6. Ohjelma etsii hetken saatavilla olevia verkkoja.

Valitse operaattori listalta ja paina Register (Rekisteröi) -painiketta valitaksesi verkon.

PIN-kyselyn poistaminen

Mikäli haluat helpottaa ja nopeuttaa yhdistämistä, niin PIN-koodin kyselyn voi poistaa käytöstä. Mobile Partner -yhteysohjelmasta voidaan PIN-kysely poistaa käytöstä seuraavasti:

  1. Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Tools (Työkalut).
  2. Avaa PIN Operations (PIN-Toiminnot).
  3. Valitse Disable PIN Verification... (Ei PIN-tarkistusta).
  4. Syötä nykyinen PIN-koodi sille varattuun kenttään ja paina OK -painiketta.

Huomioi, että PIN-koodikyselyn poistaminen heikentää liittymän suojausta.

Mobiilireitittimen käyttäminen (3G ja 4G)

Yhdistäminen Mobiilireitittimellä

  1. Aseta SIM-kortti laitteeseen.Ohjeet SIM-kortin asettamiseen löydät laitteen pikaoppaasta tai täältä.
  2. Laitteen takakanteen (Huawei E5776, E589, B593, ZTE MF93D) on kirjattu laitteen lähettämä langaton verkko (SSID) ja verkon salasana (WIFI KEY / KEY
  3. Yhdistä laitteesi (esim. puhelin, Tablet-laite tai tietokone) tähän verkkoon (WLAN) ja syötä verkon salana laitteen sitä kysyessä. 
  4. Yhteys voidaan muodostaa yhteen tietokoneeseen laitteen mukana tulevalla USB-kaapelin avulla (Huawei E5776 ja ZTE MF93D). B593 ja B683 -reitittimissä käytä laitteen mukana tulevaa verkkopiuhaa.

PIN-koodin hallinnointi

Huawei E5776 ja ZTE MF93D -laitteissa on automaattinen PIN-koodin tunnistus, mikäli käyttämässäsi SIM-kortissa on oletus PIN-koodi käytössä. 
 
Voit hallinnoida PIN-koodia laitteen hallintasivuilta käsin. Siirry Huawein laitteilla osoitteeseen: 192.168.1.1 ja ZTE:n laitteilla : http://elisa.home. Löydät tarkemmat ohjeet laitteen pikaoppaasta tai täältä.

Ongelmatilanteet

Nettitikku ei toimi

Jos yhteys ei toimi ollenkaan:

  • Irrota nettitikku tietokoneesta ja käynnistä tietokone uudelleen. Odota, että tietokone on käynnistynyt ja työpöydän kaikki sovellukset latautuneet. Kytke nettitikku takaisin tietokoneen USB-porttiin ja yritä muodostaa yhteyttä uudelleen yhteysohjelman (Mobiililaajakaista tai Mobile Partner) kautta.
  • Mikäli yhteys ei tämänkään jälkeen muodostu, irrota nettitikku uudelleen, ota SIM-kortti pois nettitikusta ja laita SIM-kortti puhelimeesi (nettitikussa oleva SIM-kortti on perinteinen SIM-kortti, ei Micro-/Nano-SIM). Odota hetki ja tarkista löytääkö puhelin Elisan/Saunalahden verkon.

    Jos puhelin löytää verkon, niin SIM-kortti / liittymä toimii ja ongelma jää tietokoneeseen ja/tai nettitikun yhteysohjelmiston asetuksiin. Tarkista asetukset näiden ohjeiden avulla:

    Mobiililaajakaista-ohjelma ja asetusten tarkistaminen
    Mobile Partner -ohjelma ja asetusten tarkistaminen
     

    Tietokoneen ongelmiin ja asetuksiin saat asiantuntevaa apua myös Omagurusta.

    Jos puhelinkaan ei löydä verkkoa, ongelma jää tällöin verkkoon tai liittymään. Ota tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.


Jos yhteys pätkii:

Mobiilireititin ei toimi

  • Käynnistä reititin uudelleen ottamalla laitteesta virtajohto irti n. 10 sekunniksi, kytke virtajohto tämän jälkeen takaisin. Odota yhteyden muodostumista, tämä voi kestää useamman minuutin, tyypillisesti n. 5 minuuttia. Mikäli yhteyden kanssa on edelleen ongelmia, kokeile reitittimen käynnistämistä uudelleen vielä toisen kerran ja odota tämän jälkeen yhteyden muodostumista 10 minuuttia.
  • Kokeile sijoittaa reititin lähelle ikkunaa. Ikkunan läheisyydessä mobiiliverkon signaali on yleensä vahvimmillaan. Huomioi myös, että uusien talojen ikkunoiden selektiivilasit saattavat heikentää mobiiliverkon kuuluvuutta.

Mikäli käytössäsi on 4G-liittymä ja reitittimen hallinnassa näkyy ainoastaan 3G, niin tarkista Elisan kuuluvuuskartalta sijaintisi, jossa käytät mobiililaajakaistayhteyttäsi. Jos käyttöpaikassasi on Dual Carrier -verkon peittoa, käyttää yhteys myös suurella todennäköisyydellä Dual Carrier -yhteyttä.

 

Elisan ja Saunalahden mobiililaajakaistaliittymissä käytettävien nettitikkujen ja reitittimien tarkemmat ohjeet löydät täältä.

‹ Takaisin

Oliko tästä ohjeesta sinulle apua?

Ei yhtään

Todella paljon

Miksi ei?

Kerro mitä etsit tästä ohjeesta. Parannamme ohjeita palautteiden perusteella. Huomioithan, että emme vastaa tämän ohjepalautteen kautta jätettyihin yhteydenottopyyntöihin.
Voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme klikkaamalla tästä >

Kiitos vastauksestasi!